_ Gr1/2 Th indiaan les

Ontwerpschema.

De kinderen leren zich inleven in verschillende rollen (hoe leefden de indianen vroeger) 2. De kinderen leren de betekenis kennen: wigwam, hoofdtooi, totempaal, leven in een gemeenschap (iedereen is verantwoordelijk) 3. De kinderen krijgen de mogelijkheid zich te verplaatsen in het indianenleven door het inrichten van een indianendorp / wigwamtenten in de klas, voorzien van allerhande kleding en accessoires die te maken hebben met het leven van de indianen vroeger 4. De kinderen kunnen reeksen en patronen leggen (verwerkt in werklesactiviteiten) 5 Het leven van indianen bestaat uit allerlei standen en rangen!
Deze link werkt niet? Klik hier
Wiebelbillenboogie. Tip! Bestand

Uitgebreid activiteitenschema passend bij het boek wiebelbillenboogie.
Deze link werkt niet? Klik hier
Ontwerpschema. Bestand

Personen/ riuelen, kleren/ versiering, activiteiten, natuur/ voeding, gebruiksvoorwerpen, muziekinstrumenten en spelen!
Deze link werkt niet? Klik hier
Dramales. Tip! Bestand

Ik zeg dat ik iets vergeten ben. (Ik verander in Halona) Hallo!? Is jullie juf er niet? Wat doen jullie hier in het bos? Ik ben Indiaan Halona. Ik leef hierachter de bomen, maar ik heb een probleem? We hebben vanavond een feestdiner omdat het opperhoofd verjaard, maar het eten is op. Kunnen jullie helpen met het zoeken van eten? Wat moeten we eten? (bessen, vruchten, vis, dieren) Komen jullie mee? Daar begint het bos al. Houdt je wel stil! Want er kunnen beren rondlopen?
Deze link werkt niet? Klik hier
Het indianenmeisje. Bestand

Dus Indi ging aan de slag, ze wilde wel zo een hoofdtooi met veren verdienen. Ze ging naar het bos, want ze wilde net als haar vader ook wel een dier redden, maar nergens zat er een dier vast. O jee, hoe moest ze nu veren verdienen. Toen zag ze allemaal troep en rommel liggen o, wat zonde van het mooie bos dacht ze en ging het snel opruimen....
Deze link werkt niet? Klik hier
Kleine steen is weg. Tip! Bestand

Verhalend ontwerp, we vinden in de klas veren en een brief (tekeningenbrief): het indianenopperhoofd vraagt ons om naar hem toe te komen. We volgen het spoor (pijlen op de grond) en horen tromgeluid. Het leidt ons naar het speeltuintje. Daar vinden we het indianenopperhoofd. Die vertelt ons zijn verhaal: Hij is erg verdrietig: zijn zoontje, Kleine Steen, is verdwenen. Het opperhoofd hoopte hem te vinden in het speeltuintje maar daar is hij niet...
Deze link werkt niet? Klik hier