_ Gr1/2 Th gevoel les

Dagboekverhaal uitbeelden. Bestand

Op expressieve wijze het Aflatoun dagboekverhaal uitbeelden. Op expressieve wijze laten zien hoe je iemand anders kunt helpen. Gevoelens en ervaringen uitbeelden. Een situatie naspelen waarin sprake is van betalingsverkeer.
Deze link werkt niet? Klik hier
Lievelings voorwerp. Bestand

Bij dit onderdeel gaat het over lievelingsvoorwerpen, verjaardagen en gevoelens. De leerlingen leren verwoorden waarom iets hun lievelingsvoorwerp is en wat hun wensen zijn. Ze praten over het maken van een verlanglijstje. Tenslotte leren ze welke (gezicht)uitdrukking er bij een bepaald gevoel hoort.
Deze link werkt niet? Klik hier
Lief zijn voor anderen. Bestand

Na dit onderdeel weten de leerlingen: Dat het niet moeilijk is om lief te zijn voor andere mensen en je omgeving. Dat je elke dag wel iets goeds kan doen voor iemand anders. Dat het belangrijk is om goed te zorgen voor je directe leefomgeving. Waarom er regels en taken zijn, en kunnen ze hier voorbeelden van noemen. Dat er op de wereld op verschillende manieren gekookt, gespeeld en gewoond wordt.
Deze link werkt niet? Klik hier
Ontwerpschema.

1.De kinderen zijn bekend met de gevoelens, zoals boos, bang, blij en verdrietig. 2.Wij laten met elkaar die gevoelens beleven d.mv. een verhaal, toneelstukje of werkles. 3.Wij maken een knuffel of griezelhoek ( eerste blij, verdrietig of boos, tweede bang) 4.Kinderen willen graag de verschillende rollen en interacties, die in deze situatie de kern vormen, imiteren en uitspelen.
Deze link werkt niet? Klik hier
Ruzie. Bestand

Leren hoe je ruzies constructief kunt oplossen en hoe je het na een ruzie weer goed kunt maken!
Deze link werkt niet? Klik hier
Dramalessen. Tip!

Poppenkast ,Emotie les ,Gevoel bij muziek ,Emoties uitbeelden!
Deze link werkt niet? Klik hier
Kleuters en emoties. Tip! Bestand

Puzzelen met emoties, Spatten met emotiekleuren, Emoties zoeken in tijdschriften, Bouwen met gevoel, Het aanleren van de emoties als kringactiviteit, Kleuren en emoties, Emoties tekenen, Poppen met emoties...en meer!
Deze link werkt niet? Klik hier
Liedjes en versjes.

Verhalen, versjes, liedjes, beeldopvoeding, bewegingsopvoeding, kleur - en werkbladen.
Deze link werkt niet? Klik hier
Bang en stoer.

Op deze pagina boeken met daarin figuren met een grote mond en een klein hartje en net omgekeerd. Boeken over enge dingen over jezelf mogen zijn en anders zijn. Boeken over helden en over pesten (als oplossing tegen pesten kun je helden vaak goed gebruiken!).
Deze link werkt niet? Klik hier
Bang mannetje.

Je angsten overwinnen is mogelijk! Vertel dat het vannacht leek alsof het spookte in de slaapkamer. Steeds hoorde je piepen van deuren en het leek alsof iemand rondsloop buiten. Laat kinderen vertellen over dingen waar zij bang voor zijn.
Deze link werkt niet? Klik hier
Fladdertje op zijn kop.

Speels prentenboek over anders zijn dan de rest. Ik heb tijdens de herfstvakantie een vleermuispop opgehangen aan het plafond van de klas. De kinderen mochten op maandag de klas niet binnen. De stoelen zijn allemaal op de gang gezet. Als de mogelijkheid bestaat geef je een ochtend of een halve ochtend les in een ander lokaal of op de gang. Lukt dat niet dan fluisterend lesgeven in de klas. Leg uit dat een vleermuis een beschermd dier is en dat deze echt niet gestoord mag worden. Mijn leerlingen van groep 4 hielden het luisteren naar een fluisterende juf en zelf terug fluisteren en zo stil mogelijk zitten een volledige ochtend vol.
Deze link werkt niet? Klik hier
Doei Roos...

Doei Roos, ik zal je missen, een boek over een bijzonder project waarbij kinderen onder leiding van een beeldend kunstenaar en een dichter een begraafplaats bezoeken en leren over afscheid nemen. In het boek heeft een dichter het met kinderen gehad over afscheid nemen. Als leerkracht kun je met leerlingen hierover ook een gesprek met de kinderen aanknopen. Waar denken kinderen aan bij het woord afscheid? Hiervan kan een woordveld gemaakt worden. Welke soorten afscheid onderscheiden de kinderen? Is afscheid altijd negatief?
Deze link werkt niet? Klik hier
Lola en de leasekat.

Lola voelt zich eenzaam na de dood van haar Jan maar gelukkig vindt ze Tim, een leasekat. Een boek over hoe graag mensen voor elkaar zorgen. Bespreek hoe je voor elkaar zorgt. Zorg ervoor dat de verschillende soorten van zorgen aan bod komen. Wie zorgt er allemaal voor de kinderen? Zorgt de leerkracht ook voor ze? En de huisarts, de tandarts? Wat verstaan zij onder zorgen voor?
Deze link werkt niet? Klik hier
Dramales.

Stel over elk plaatje een aantal vragen: -Wie is dit? -Hoe kijkt hij? -Waarom kijkt hij zo blij? Je zegt ook wanneer jij blij kijkt. -Wanneer kijken jullie zo vies? Nou gaan we allemaal zo vies mogelijk kijken! (en je doet zelf natuurlijk ook lekker mee) Kijk is hoe vies ?. kijkt? Laten we allemaal zo vies als ?.kijken Dan laat je de volgende platen zien. Dan kan je vragen geluiden bij de emoties te maken (die doen ze vaak vanzelf al) Dan kan je zeggen dat ze nu een emotie moeten doen die jij opnoemt. -Nu zijn we allemaal blij! (lachen en juichen) -Nu zijn we allemaal heel erg boos! (grommen)...
Deze link werkt niet? Klik hier
Poppenkast. Tip! Bestand

Jantje heeft een bril gekregen. Hij zegt tegen zijn papa (Jan Klaassen) dat hij bang is dat hij nu gepest gaat worden door de grote jongens. Jan denkt dat dat niet zal gebeuren...
Deze link werkt niet? Klik hier