lesidee kunst

Zelfportret. Bestand

Wat je met schmink, scheerschuim en spiegels al niet kan doen!
Deze link werkt niet? Klik hier
Andy Warhol. Bestand

Kippen in Andy Warholstijl.
Deze link werkt niet? Klik hier
Picasso. Tip!

Vissen zijn mooie dieren en ook lekkere dieren. We gaan eens op bezoek bij de visboer. Welke vissen verkoopt hij? Hoe zien ze er uit en hoe heten ze? We kopen een paar verschillende vissen en bestuderen alle details. Dan bekijken we de afbeeldingen van kunstenaar Pablo Picasso. Hij heeft borden gemaakt met afbeeldingen van vissen. Dat kunnen wij ook.
Deze link werkt niet? Klik hier
Corneille.

Een heerlijk zonnetje en de mooiste omgeving die je maar kunt bedenken. Planten en bloemen in kleuren en geuren, vogels zingen hun hoogste lied. Dat klinkt als een paradijs. De schilder Corneille maakte er schilderijen over. Maar niet alleen op doek, ook op kopjes, borden en andere voorwerpen. Lijkt je dat wat, het paradijs op je bordje? Het is ook een prachtig cadeau om aan iemand te geven. De kinderen schilderen met acrylverf een paradijselijke voorstelling op hun bordje.
Deze link werkt niet? Klik hier
Kunstmaten. Tip! Bestand

Dit materiaal is bestemd voor leerkrachten van groep 3 en 4. Met de informatie en lessuggesties kunt u in de klas op een bijzondere manier aan de slag met beeldende kunst. Rekenonderwijs komt op een vanzelfsprekende manier aan bod; een aantal rekenvaardigheden, die kinderen zich op deze leeftijd eigen maken, wordt geoefend en toegepast: - (for)maat, ruimtelijke werking en vorm. - vergelijken en verwoorden. - begrippen: vorm, formaat, zijde, lengte breedte etc. Daarbij komen leerlingen gezamenlijk tot een oplossing (coöperatief leren) en wordt denken zichtbaar en hoorbaar gemaakt. De kinderen komen door te doen spelenderwijs tot inzicht.
Deze link werkt niet? Klik hier
Kunstpraat. Tip! Bestand

Dit materiaal is bestemd voor leerkrachten van groep 3 en 4. Met de informatie en lessuggesties kunt u in de klas aan de slag met beeldende kunst. Het kijken naar en praten over kunstwerken staat centraal. Daarbij wordt een aantal taalvaardigheden geoefend en toegepast, die kinderen zich op deze leeftijd eigen maken. Zo is er aandacht voor luisteren, gedachten en gevoelens verwoorden, nieuwe woorden leren en toepassen en beschrijven.
Deze link werkt niet? Klik hier